
Oddział V
21 dzieci – 6 – letnich
Oddział ten pracuje w godz. 8.00 – 13.00.
Wychowawca: mgr Agnieszka Galas
Cotygodniowe, indywidualne kontakty z rodzicami (po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem) : środa 13.00-14.00
Zadania wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze na miesiąc czerwiec 2023:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Święto dzieci
- Muzyka wokół nas
- Czym podróżujemy
- Wakacje
CELE WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
- zapoznanie z pojęciami związanych z filharmonią: orkiestra, dyrygent, batuta,
- utrwalenie nazw instrumentów,
- rozwijanie zainteresowań muzyką poważną,
- zapoznanie dzieci ze środkami transportu lądowego, wodnego i powietrznego
- wzbogacanie słownictwa związanego z transportem,
- kształtowanie pojęcia „środki lokomocji”,
- zapoznanie dzieci z charakterystycznymi cechami lata,
WIERSZ
„Lato”
B. Borowik
Pani Lato stoi w sadzie, gdzie kwitną akacje,
trzyma koszyk z truskawkami, czeka na wakacje.
Ma kapelusz stokrotkowy i żółtą sukienkę,
a kolczyki czereśniowe zdobią tę panienkę.
Duże drzewo czereśniowe, wabi wszystkie ptaki,
lecz najbardziej smak czereśni uwielbiają szpaki.
W sadzie nie jest tak upalnie, słońce nie tak świeci,
może Lato dziś zaprosi na czereśnie dzieci!
My lubimy smaki Lata, lody truskawkowe,
a najlepsze są schłodzone, soki owocowe.
Lato inne ma atrakcje, które lubią dzieci,
uwielbiają kąpiel w wodzie, kiedy słońce świeci.
PIOSENKA
„Morze”
słowa i muzyka: Jolanta Zapała
1.Jedna rybka, drugiej rybce bajki opowiada.
Jedna rybka, z drugą rybką pływa sobie rada.
Ref.Plum, plum, plum, słyszę morza szum.
Szu, szu, szu, w muszli słychać szum. /2x
2.Jedna foczka, drugiej foczce bajki opowiada.
Jedna foczka z drugą foczką pływa sobie rada.
Ref.Plum, plum, plum, słyszę morza szum.
Szu, szu, szu, w muszli słychać szum. /2x
Zadania wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze na miesiąc maj 2023:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Jestem Polakiem
- Jestem Europejczykiem
- Na majowej łące
- Gdzie pracują rodzice
- Kocham mamę i tatę
CELE WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
- Zapoznanie z nazwami krajów sąsiadujących z Polską,
- Rozpoznawanie roślin i zwierząt żyjących na łące,
- Zapoznanie dzieci zawodem i pracą strażaka oraz jego mundurem i wyposażeniem,
- Przekazanie wiedzy jak postępować w obliczu niebezpieczeństwa,
- Ukazanie dzieciom przydatności wykonywania tego zawodu,
WIERSZ
„Życzenia dla Mamy i Taty”
Bożeny Borowik
Moja mama czarodziejka
zawsze dla mnie znajdzie czas.
Opowiada piękne bajki
i o zdrowie moje dba.
Wyczaruje pyszny obiad
i ubranie czyste da.
Więc ją kocham bardzo mocno
i w serduszku zawsze mam!
Supermenem jest mój tata,
umie wszystko zrobić sam.
Wie, jak puszcza się latawce
bardzo dobrze w piłkę gra.
Jeździ ze mną na rowerze,
na spacery chodzi też.
Więc go kocham bardzo mocno!
Myślę sobie: On mnie też!
PIOSENKA
”Chciałbym być piratem”
słowa i muzyka: Jolanta Zapała
Chciałbym być piratem, statkiem pływać z bratem
i z armaty sobie strzelać raz po raz „puf, puf”.
Psocić i figlować, czasem też szabrować
by pirackie łupy biednym dać.
Ref: Piratem, piratem uchu, chu,
piratem z armatą puf, puf, puf. /2x
Chciałbym być piratem, chciałbym mieć armatę
i z armaty sobie strzelać raz po raz „puf, puf”.
Morskie fale i głębiny to pirackie są krainy,
tam ukryty jest wielki skarb.
Zadania wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze na miesiąc kwiecień 2023:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Wielkanoc
- Mój dom
- Moja miejscowość
- Dbamy o ziemię
CELE WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
- Zapoznanie z tradycjami Polskimi,
- Utrwalenie znajomości swojego adresu zamieszkania,
- Budzenie zainteresowania dorobkiem kulturalnym swojego miasta,
- Wdrażanie dzieci do dbania o środowisko i segregowanie śmieci
WIERSZ
,,Mój dom” Dorota Kossakowska
Każdy człowiek ma swój dom. Może być mały lub duży. Takie miejsce, do którego, chętnie wracamy z podróży. W moim domu jest wesoło, wszyscy sobie pomagamy. Gdy jest problem to idziemy, do taty, babci lub mamy. I jak być dobrym człowiekiem każdego dnia się uczymy. A gdy będziemy dorośli, wiele dobrego zrobimy. Ja kocham mój dom rodzinny i kocham ojczyznę moją. W Polsce chce mieszkać, pracować i oddać jej przyszłość swoją.
PIOSENKA
,,Są takie Święta Wielkanocne’’
Są takie święta raz do roku, co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody, w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza, a w naszych sercach radość trwa.
ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, wartki z wiosną nurt rzek.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.
W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne i mazurek lśni lukrem,
spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje.
Przyjdzie cała rodzinka na te święta już dziś.
Zadania wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze na miesiąc marzec 2023:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Marcowa pogoda
- Dbamy o zdrowie na przedwiośniu
- Nadchodzi wiosna
- W gospodarstwie
CELE WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
- utrwalenie elementów marcowej pogody,
- obserwacja przyrody na przedwiośniu, dostrzeganie zachodzących zmian,
- kształcenie umiejętności rozpoznawania pór roku po charakterystycznych cechach,
- wyszukiwanie i obserwacja pierwszych oznak wiosny
PIOSENKA
„Wiosenny Walczyk”
sł. i muz. Jolanta Zapała.
1. Hej wiosno, wiosenko raz, dwa i trzy.
Z zieloną Panienką zatańcz i ty.
Z wiosennym wietrzykiem tra la lala.
Zatańczmy z Treflinką i Ty i ja.
Ref: Bal kwiatów, bal kwiatów,
zabawa trwa,
bo wiosnę radosną,
każdy już zna.
2. Bo wiosna, wiosenka każdy to wie,
radosna panienka uśmiecha się.
A ptaszki śpiewają tre le le le,
z wiosennym słoneczkiem weselmy się.
WIERSZ
„Marcowa pogoda”
Bożeny Borowik.
W marcu jest jak w garncu, w którym się gotuje.
Kipi, syczy lub bulgoce i woda paruje.
Marcowa pogoda, raz śnieżek, raz grad,
obłoki wiatr rozwiał i deszczyk też spadł.
Słoneczko wyjrzało zza chmury radośnie,
wysłało promienie ku tęczy i wiośnie.
Pogoda marcowa to słońce, to deszcz,
gdy z domu wychodzisz, ciepło ubierz się.
Weź parasol, płaszcz, kalosze kiedy pada deszcz,
a gdy śniegiem wnet posypie, palto przyda się.
W marcu jest jak w garncu, w którym się gotuje.
Kipi, syczy lub bulgoce i woda paruje.
Zadania wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńcze na miesiąc luty 2023:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- W lodowej krainie
- Zwierzęta egzotyczne
- W kosmosie
- Bajki i baśnie
CELE WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
- budzenie zainteresowań przyrodą i życiem ludzi i na Dalekiej Północy,
- utrwalenie nazw i wyglądu zwierząt występujących w Afryce,
- utrwalenie nazw planet i ich miejsca w Układzie Słonecznym,
- zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami książek (przyrodnicze, historyczne, fantastyczne, biografie/autobiografie, pamiętniki, poradniki, naukowe, przygodowe, bajki).
Zadania wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze na miesiąc styczeń 2023:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Witamy Nowy Rok
- Karnawał
- Zwierzęta zimą
- Kocham Babcię i Dziadka
- Zabawy na śniegu
CELE WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
- utrwalenie nazw i kolejności występowania po sobie dni tygodnia,
- zapoznanie z nazwami miesięcy w roku i kolejnością ich występowania po sobie,
- zapoznanie ze zwyczajami karnawałowymi,
- budzenie szacunku do wszystkich członków swojej rodziny, a szczególnie do osób starszych.
PIOSENKA
Moja babcia i mój dziadek
1.Moja babcia i mój dziadek
To wspaniali są dziadkowie
Dziadek mnóstwo zna zagadek
Babcia bajkę nam opowie
Ref: Bo na świecie nie znajdziecie
Takich bajek i zagadek
Jakie wnukom opowiada
Moja babcia i mój dziadek
2.Poprosimy naszą babcię
Babciu z tajemniczą miną
Opowiadaj swoją bajkę
A za każdym razem inną
3.Posadzimy teraz dziadka
Na fotelu wiklinowym
Dziadku powiedz nam zagadkę
Całkiem nową prosto z głowy
WIERSZ
”Dni Tygodnia”
Bożena Borowik.
Jestem sobie tata Tydzień
i siedmioro dzieci mam.
Wszystkie kocham bardzo mocno
i je dziś przedstawię Wam.
Pierwszy syn to Poniedziałek,
ma blond włosy i przedziałek.
Drugi Wtorek trzyma worek
i wesoły ma humorek.
Trzecia Środa czyta książki
i we włosach nosi wstążki.
Czwarty Czwartek lubi jeść,
zjadł parówek kiedyś sześć.
Piąty syn to Piątek, lubi łowić ryby.
Jest bardzo cierpliwy, chodzi też na grzyby.
A Sobota szóste dziecko ciągle jest zajęta.
Sprząta, pierze i gotuje o innych pamięta.
Siódmym dzieckiem jest Niedziela, wszyscy ją kochają.
Razem psocą, łobuzują i odpoczywają.
Jestem sobie tata Tydzień
i siedmioro dzieci mam.
Wszystkie kocham bardzo mocno
i je przedstawiłem Wam
Zadania wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze na miesiąc grudzień 2022:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Tutaj rosły paprocie
- Prąd pomaga w przygotowaniach do świąt
- Boże Narodzenie
- Zima tuż, tuż
CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- Zapoznanie z różnymi gatunkami dinozaurów,
- Zwrócenie uwagi na różne rodzaje elektrowni, nazywanie źródeł energii,
- Zapoznanie dzieci z legendą o Świętym Mikołaju oraz krainą w której on mieszka
- Określanie charakterystycznych cech zimowego krajobrazu
Wiersz
Pierwszy śnieg
I. W poniedziałek z rana Zima przyjechała,
obsypała śniegiem to, co tylko chciała.
Biały jest dach domu i płot koło bramy,
zasypała drogę i samochód mamy.
II. Śnieg puszysty pada, gwiazdki wiatr rozwiewa,
ubieliła krzaki i przy domu drzewa.
Wszystkie przedszkolaki zimę zobaczyły,
wyszły na podwórko – powiedz, co zrobiły?
III. Witaj Zimo, mroźna pani!– zawołały dzieci,
bardzo długo Cię nie było, czas tak wolno leciał.
Ulepimy dziś na placu śnieżnego bałwanka,
no, a potem z dużej górki, zjedziemy na sankach.
IV. Już niedługo będą święta i w domu choinki,
marzą o nich przez rok cały chłopcy i dziewczynki.
Aby święta były białe, dosyp jeszcze śniegu,
Zamroź wodę, bo na łyżwy chcemy iść z kolegą.
V. Zostań z nami, aż do marca! – proszą przedszkolaki,
my lubimy śnieg i sanki, jak wszystkie dzieciaki.
Kiedy jednak znów odejdziesz i stopisz bałwana,
to pamiętaj, za rok znowu przyjedź do nas z rana!
Bożena Borowik
Piosenka
A Mikołaj pędzi
Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach
Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
Święty Mikołaju bądź już wreszcie tutaj z nami
A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł
Święty Mikołaju my ci pomożemy
I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy
Potem pod choinką siądziesz razem z nami
Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami
A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Zadania wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze na miesiąc listopad 2022:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Jesienna pogoda
- Jestem małym patriotą
- Dbamy o zdrowie jesienią
- Jak przekazujemy informacje
- Chcę mieć przyjaciela
CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- Zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi jesienią( deszcz, wiatr, mgła,…),
- Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi, barwami ojczystymi oraz historią powstania państwa polskiego,
- Zapoznanie z wyglądem piramidy zdrowego odżywiania i nazywania jej składników
- Zapoznanie z urządzeniami elektronicznymi dzięki którym możemy sie komunikować.
WIERSZ:
„Katechizm polskiego dziecka”.
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą Ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
PIOSENKA:
„Kocham Polskę?”
sł. i muz. Jolanta Zapała.
Ref: Kto ty jesteś? Polak mały.
Mieszkam w Polsce w moim kraju.
Kocham Polskę sercem całym
chociaż jestem dzieckiem małym.
1.Morze, góry, lasy, pola
moja droga do przedszkola.
Tata, mama, siostra, brat
mój najlepszy świat.
2.Czy to ptaszki, mrówki, osy?
Czy robaczki z rannej rosy?
Czasem słonko, czasem deszcz,
Polska najpiękniejsza jest.
3.Polskie łany pełne zboża,
górskie szczyty, błękit morza.
Lazur nieba, rzeki toń
to jest mój rodzinny dom.
Zadania wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze na miesiąc pażdziernik 2022:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Jestem w przedszkolu
- Nasze przedszkole
- Ruch drogowy
- Jesień w parku i w lesie
CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- Doskonalenie umiejętności przedstawiania się
- Omówienie zasad właściwego zachowania się i utrzymania porządku
- Wdrażanie do bezpiecznego zachowania się na ulicy
- Obserwacja roślin i zwierząt w ich naturalnym otoczeniu
„Emocje w nas”.
Beata Matusiak
Emocje różne w nas się pojawiają,
po twarzy widać, jak się nazywają.
Czujemy wtedy różnie się,
czasami dobrze, a czasem źle.
Jak smutek nas odwiedza, to w oczach widać łzy,
a gdy strach przychodzi, to wtedy ciało drży.
Kiedy radość – śmiech na twarzy wciąż pojawia się,
skakać, tańczyć, bawić cały czas się chce.
Złość, jak burza też przychodzi – marszczysz wtedy brwi,
krzyczeć chcesz, mrużysz oczy i zaciskasz pięść!
„Wesołe przedszkole”
sł. i muz. Jolanta Zapała
Ref: Wesołe,wesołe przedszkole.
Zatańczmy, więc razem w kole.
Przygodo wyruszaj z nami,
wraz z Treflikami.
1. Wszystkie dzieci i Trefliki,
tańczą z nami taka tiki.
Wyginają się na boki,
znają tańca tego kroki.
Taka tiki, taka tiki, szalała
i zabawa trwa. /2x
2. Nie bądź smutny, nie bój żaby,
ruszaj z nami do zabawy.
Weź pokonaj ranne trudy,
bo w przedszkolu nie ma nudy.
Taka tiki, taka tiki, szalała
i zabawa trwa./2x
Zadania wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze na miesiąc wrzesień 2022:
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Jestem w przedszkolu
- Nasze przedszkole
- Ruch drogowy
- Jesień w parku i w lesie
CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- Doskonalenie umiejętności przedstawiania się
- Omówienie zasad właściwego zachowania się i utrzymania porządku
- Wdrażanie do bezpiecznego zachowania się na ulicy
- Obserwacja roślin i zwierząt w ich naturalnym otoczeniu
„Emocje w nas”.
Beata Matusiak
Emocje różne w nas się pojawiają,
po twarzy widać, jak się nazywają.
Czujemy wtedy różnie się,
czasami dobrze, a czasem źle.
Jak smutek nas odwiedza, to w oczach widać łzy,
a gdy strach przychodzi, to wtedy ciało drży.
Kiedy radość – śmiech na twarzy wciąż pojawia się,
skakać, tańczyć, bawić cały czas się chce.
Złość, jak burza też przychodzi – marszczysz wtedy brwi,
krzyczeć chcesz, mrużysz oczy i zaciskasz pięść!
„Wesołe przedszkole”
sł. i muz. Jolanta Zapała
Ref: Wesołe,wesołe przedszkole.
Zatańczmy, więc razem w kole.
Przygodo wyruszaj z nami,
wraz z Treflikami.
1. Wszystkie dzieci i Trefliki,
tańczą z nami taka tiki.
Wyginają się na boki,
znają tańca tego kroki.
Taka tiki, taka tiki, szalała
i zabawa trwa. /2x
2. Nie bądź smutny, nie bój żaby,
ruszaj z nami do zabawy.
Weź pokonaj ranne trudy,
bo w przedszkolu nie ma nudy.
Taka tiki, taka tiki, szalała
i zabawa trwa./2x
Fotogazetka grupy
DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA
„MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KROPKI”
TEATRZYK PRZEDSKOLNY